Glosar Auto

ABS (Antilock braking system)
Sistem care impedica blocarea rotii la franare si pierderea controlului volanului pe suprafete aluneacoase. Fiecare roata este dotata cu un senzor de viteza care reduce presiunea de franare. Actioneaza asupra rotii care se invarte mult mai incet decat celelalte. Sistemele ABS pot avea 2,3 sau 4 canale care pot si setate pentru un set de roti sau pentru fiecare roata in parte.
ABSORBITOR DE SOCURI
Dispozitive hidraulice folosite pentru a atenua efectul oscilatiilor suspensiei. Aceste dispozitive transforma miscarea in caldura impingand fortat uleiul prin canale, canale ce fac parte dintr-un dispozitiv tubular.
ACC (Adaptive cruise control)
Control de croaziera adaptabil. Dispozitiv constand dintr-un tempomat care se adapteaza la vitezele celorlalti participanti la trafic, ajustand distanta dintre vehicule. In viitor ACC va oferi coloanelor de camioane posibilitatea de a utiliza mai usor un anume tronson de circulatie fara a pune in pericol siguranta traficului.
AIRBAG
Perna de aer. Sistem de siguranta care in caz de accident impiedica impactul pasagerului cu volanul sau plansa bordului prin gonflarea unei perne de aer. Senzorul de declansare se activeaza incepand de la o viteza de 25 km/h. acesta calculeaza si locul unde are loc impactul activand doar airbagurile laterale sau frontale, dupa caz. Airbagurile laterale sunt integrate in spatarele scaunelor.
ALARMA AUTO
Sistem de securitate care impiedica patrunderea prin efractie in vehicul. In momentul activarii acesta supravegheaza motorul, usile, portbagajul, radio-ul si contactul motorului. Modelele de lux au integrate si un sistem de supraveghere a spatiului din interiorul masinii. Atunci cand este declansat semnalele acustice si sonore intra in functiune pentru 30 de secunde.
ALEZAJ
Termen folosit pentru diametrul cilindrului unui motor cu piston care functioneaza cu benzina. Diametrul cilindrului poate fi marit, acest lucru ducand si la o crestere a capacitatii cilindrice, procedeu cunoscut drept realezare.
ALTERNATOR
Dispozitiv care furnizeaza energie pentru sistemul electric al vehiculului, transformand energia rotationala in curent alternativ. Alternatorul functioneaza si pentru a incarca bateria.
AMBREIAJ
Dispozitiv folosit pentru a transfera puterea de la cutia de viteze la roti. Este alcatuit dintr-un mecanism pe baza de placute impregnate cu un material pentru frictiune, cu rol de transfer a energiei de la motor la puntea tractoare. Este folosit si pentru a izola componentele care se rotesc ale vehiculului de cele fixe. Ambreiajul se intalneste si la compresoarele aparatele de aer conditionat.
AMBREIAJ HIDRAULIC
Dispozitiv care transfera puterea intre dispozitivele de intrare si cele de iesire cu ajutorul unui fluid. Ambreiajul hidraulic este compus din doua ventilatoare, (unul de intrare si unul de iesire) inchise intr-o carcasa umpluta cu ulei.
ANGRENAJ
Roti zimtate de angrenaj construite din otel dur care trimit puterea intre arborii de miscare. Se intalnesc mai multe tipuri de angrenaj. Angrenajul diferential transmite puterea motorului la puntea motoare. Pozitionarea lui face ca rotile din spate sa se invarta la viteze diferite in cazul unei curbe. Angrenajul planetar este folosit de cei de la Benz si este alcatuit din mici pinioni in jurul unui angrenaj central care trec printr-un inel circular.
ANTI-PLONJARE
Trasatura a suspensiei fata care actioneaza ridicand corpul masinii, reducandu-se plonjarea cauzata de franare. Acest sistem transforma fortele induse de franare intr-o forta verticala care ridica partea frontala a masinii.
APRINDERE DUBLA
Aprindere a amestecului de combustibil-aer generata de doua bujii pe cilindru si nu de una. Acest tip de aprindere este folosit de Alfa Romeo si Mercedes Benz. Italienii numesc aceasta aprindere Twin Spark.
APUPARE
Fenomen opus plonjarii. Acesta apare datorita transferului de incarcatura de la suspensiile fata la cele spate. Se manifesta prin afundarea partii din spate a masinii la o accelerare dura.
ARBORE CU CAME
Arbore rotitor prevazut cu came sau dinti externi, care inchide sau deschide valvele de cilindru ale unui motor. Exista si un tip de arbore cu came in chiulasa in care tipul de dispunere a supapelor este diferit. Pozitionarea arborelui cu came in apropierea supapelor face ca acestea sa se deschida si sa se inchida mai rapid, lucru care rezulta intr-o turatie mai mare a motorului.
ARBORE RADIAL RASUCIT
Un tip de arbore semiindependent intalnit la suspensia rotilor din spate in cazul vehiculelor cu tractiune frontala. Acest tip de arbore este mai compact si mult mai putin costisitor decat un sistem de suspensii independente.
ARC ELICOIDAL
Bara de metal, spiralata, elastica, care poate fi supusa presiunii sau extinsa, revenind apoi la pozitia initiala. Are rolul de a izola vehiculul de drum si sunt folosite ca arcuri de suspensie.
ARC PLAN
Mai multe placute flexibile din otel, curbate, de marimi diferite, montate una peste cealalta. Rolul lor este de a prelua socurile, forma curbata permitandu-le sa reactioneze prin indoire la fortele care exrciteaza asupra lor.
ARTICULATIE
Componenta a suspensiei prevazuta cu un racord la fiecare capat.
ASPIRATIE NORMALA
Se intalneste la motoarele care nu necesita compresor de supraalimentare sau turbocompresor pentru a se raci.
ASR
Sistem inovativ care impiedica rotirea rotilor de tractiune oferind stabilitate. Acest lucru este posibil micsorandu-se electronic puterea motorului sau prin franarea rotii care are tendinta de rasucire. Reglarea patinarii tractiunii mai este prescurtata: ETC, TC, TCS